Beschuit met muisjes

Toen hij die ochtend opstond, wist hij het.

Hij wilde het vandaag eens anders doen. Zijn collega’s deelgenoot maken van zijn blijdschap.

Op weg naar zijn werk reed hij langs de supermarkt en kocht een rol beschuit en een pak muisjes. Bij de gedachte aan de reacties van zijn collega’s (hij was immers al dik in de vijftig), moest hij glimlachen.

Om 11 uur, koffietijd, deelde hij de beschuiten met muisjes uit. Het ging precies zoals hij verwachtte. Collega’s begonnen hem te feliciteren. Stelden vragen.

“Ben je opa geworden?”

“Ben je begonnen aan een tweede nest?”

“Heeft je minnares een kind gekregen?”

De hele dag door bleven zijn beschuiten onderwerp van gesprek. Hij genoot ervan. Nooit had hij kunnen denken dat die simpele tip uit de workshop van een week eerder daadwerkelijk iets teweeg zou brengen.

Het was een workshop geweest over ‘verandering op de werkvloer’. Toen hij te horen had gekregen dat de hele afdeling de workshop moest volgen, had hij er al geen zin meer in gehad. ‘Verandertrainingen’, hij had er in zijn werkzame leven al zo veel gevolgd, dat het hem allemaal niks meer deed.

Maar deze keer was het anders.

In deze workshop had hij lol. Oprecht plezier. Waardoor de tips die tijdens de workshop aan bod kwamen voor het eerst echt bleven hangen. Eén van die tips was: ‘Van frustratie naar feestje: verras je collega’s eens.’

Dat was wat hij vandaag met de beschuiten had gedaan. Aan het eind van de middag vertelde hij zijn collega’s de reden van de beschuiten: hij had voor het eerst sinds tijden zijn maandcijfers op tijd ingeleverd en dat vond hij wel een traktatie waard.

In plaats van te doen wat hij altijd deed – namelijk: zijn frustratie uiten over de stress rondom de maandcijfers – legde hij deze keer de nadruk op iets positiefs.

En verdorie: het werkte.

Wil je ook échte veranderingen realiseren op de werkvloer? Bekijk de verschillende mogelijkheden

Toen hij die ochtend opstond, wist hij het.

Hij was een typische ‘egel’: een stille, solitaire, maar harde werker.

“Ik wil niet meer!” sms ik aan Floor, als ik die ochtend in de auto stap.

Tijdens een workshop bij een gemeentelijk Klantcontactcentrum, begint één van de deelnemers ineens te huilen.